פרטים עלי

עיצוב תעשייתי וכל מיני כאלה דברים

מבוא


בתחום כה רחב זה אני מוצא עניין בעבודה מאחורי הקלעים של חשיבה, חדשנות, מחקר ופיתוח. כיצד אני יכול למשוך בחוטים ולשנות מערך תפיסתי ישן. לבטא ערכים שנזנחו במרוצת הזמן המתועש. להחזיר את הקשר החם בין מוצר למשתמש או לייצר פלטפורמה חדשה שתבטל קיומו של זה. כן, גם זה עיצוב בעיניי.

שיטים





שִיטִים
 גנים תלויים בקהילה

שיטים היא מערכת הצללה מודולרית לגני משחקים שמשמשת תשתית לגינה קהילתית.

/ ביוזמת הקהילה /
פרויקט שיטים מיועד לגני משחקים שכונתיים המהווים נקודת מפגש ובילוי עבור התושבים מהסביבה הקרובה. בזכות הביקורים של התושבים בגן, לומדים השכנים להכיר ולהנות זה מחברתו של זה וכך נוצרת קהילה. קהילה זו היא קהל היעד של פרויקט זה.
בעזרת התארגנות ראשונית של חברי קהילה מקומית, יוכלו התושבים ליזום את התקנת שיטים בגן הקרוב אליהם. בדומה לאופן בו מוקמות גינות קהילתיות, העירייה תוכל להתקין את המערכת לבקשת התושבים. זאת על מנת לשתף למן הרגע הראשון את התושבים בקבלת ההחלטות, ליצור תחושה של אחריות ולמנוע מצב בו המערכת מוקמת במקום בו היא איננה רצויה.

/ באחריות הקהילה /
מערכת שיטים מתאימה לרמות שונות של מחויבות מצד הקהילה. במופעה הפשוט ביותר היא צלייה פשוטה, יפה ומאווררת המורכבת ממשושים בקוטר של בקבוק שתייה של 1.5 ליטר הקוראת לאינטראקציה מצד הקהילה.
על ידי מחיזור של בקבוקי שתייה משומשים והפיכתם לעציצים ניתנת הזדמנות לקהילה להפוך את הצלייה הפשוטה לגן קהילתי פורח. היצירה, הטיפול והטיפוח של הגן הם באחריות התושבים, תהליך אשר יעזור לשוב ולהפגיש את חברי הקהילה ויחזק קשרים חברתיים. למעשה, כל גן עם מערכת שיטים יראה ויפעל באופן שונה, דבר שיעזור לייחד את הקהילה המקומית ויוסיף לתחושת הגאווה של התושבים.

/ רשת של קהילות /
מכיוון שתהליך היצירה של כל מערכת מקומית היא על ידי עיצוב שיתופי (participatory design) , עציצים מכלים ממוחזרים היא רק ההתחלה. אל התשתית המודולרית של הצילייה יוכלו התושבים לשלב אלמנטים כיד הדמיון הטובה: שבשבות, מאכילי ציפורים, בתי גידול לחיות, מערכת טפטפות והשקיה, קולטי גשמים, פעמוני רוח.....
אתר אינטרנטי יאפשר לקשר כל קהילת שיטים עם קהילות אחרות ברחבי הארץ ויאפשר לתושבים להתארגן, ללמוד איש מרעהו ולחלוק גילויים ופיתוחים תוך שימוש בדינמיקה של רשתות חברתיות בכדי להפיץ את הרעיון.

/ למען הקהילה /
המטרה הראשונית של הפרויקט היא להפוך את גני המשחקים השכונתיים לנעימים ופרקטיים יותר במהלך חודשי הקיץ החמים. שילוב של צמחייה בצלייה יכול להוריד משמעותית את הטמפרטורה בגן המשחקים על ידי אידוי מים מעלי הצמחים ולהפוך את השהות בהם לאלטרנטיבה טובה ומהנה למקומות ממוזגים כגון קניונים או משחקיות סגורות.
עיקרון השיתוף של הקהילה בתהליך יצירת הגן מספק פעילות חווייתית חינוכית להורים ולילדי השכונה ומעצים את תחושת השייכות של הקהילה. התושבים הופכים מצרכנים פסיביים לשוטפים פעילים הלוקחים אחריות על עיצוב סביבת מגוריהם.

/ השיטה /
המערכת המוצעת מבוססת על פתרונות קיימים וזמינים, הינה מודולרית ומאפשרת התקנה בכל גן משחקים קיים. הרשת עשויה מרצועות HDPE 3MM שחיבורן יוצר חללים משושים בקוטר של בקבוק שתייה ועומק של 10 ס"מ שיוצר את ההצללה.   באופן דומה למוצרים המשמשים כיום כמייצבים גיאוטכניים של קרקעות. להתקנת המערכת מתבצעת התקנה מוקדמת של מחברים\תושבות (בקרקע או בקונסטרוקצית המתקנים הקיימים) אליהם מתחברים מוטות האוחזים ביריעה אשר מופען כשל קוצים המזדקרים מכל רחבי הגן. מכיוון שהמערכת בנויה מיריעות מודולריות המתחברות זו לזו וממוטות תמיכה ניידים, ניתן לפרוש את הרשת במפתחים שונים ועל פי מתאר שונה, בהתאמה למצב קיים.

/ צמחיה /
על מנת לעודד שימוש בצמחים מקומיים פרויקט שיטים עובד בשיתוף עם מכון רתם (מרכז מידע לצמחי ישראל) של האוניברסיטה העברית והחברה להגנת הטבע. המכון יספק מידע על צמחי ארץ ישראל, על המינים המומלצים לשימוש בכל אזור ועל היתרונות שבשימוש בצמחים אלו. השימוש בצמחייה מקומית מוריד באופן משמעותי את צריכת המים של הגן, מקל את הטיפול בגינה ועוזר לשמר את המגוון הביולוגי הארץ ישראלי.

צוות 0225211: איבצן הרון (B.Design, ISR) ניסן גרייזל (M.Sc, ISR) דניאל מטקלף (M.Sc, ITA)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה